Gezinsdag op de manege goed bezocht!

Als ouders van een bijzonder, zorgintensief kind kom je erachter dat wat ooit zo vanzelfsprekend was of spontaan kon, niet meer zo gemakkelijk gaat. Sterker nog, de beperking van je kind kan een (te hoge) drempel worden om nog “gezellig” de deur uit te gaan met je gezin. Vaak splitsen deze gezinnen zich op, want wat geschikt is voor je eventuele andere kinderen, kan compleet ongeschikt zijn voor je zorgintensieve kind. Vaak zijn er teveel prikkels en moet je met je zorgintensieve kind veel eerder naar huis dan je gehoopt had. Geregeld is een uitje niet echt of echt niet rolstoeltoegankelijk. Vaak zijn er geen verschoningsmogelijkheden, is het niet leuk voor ’t ene of andere kind, om nog maar niet te denken aan het soms schaamteloze geloer van onwetende medebezoekers van zo’n uitje, waarvoor jullie als ouders en brussen (broers en zussen van…), naarmate jullie bijzondere kind, broer of zus ouder werd, steeds meer Oost Indisch blind zijn geworden en eelt op jullie ziel hebben gekregen.

Activiteiten geschikt voor alle leden van het gezin

Om het kluizenaarschap van dit soort bijzondere gezinnen wat op te heffen, ze een fijn en gezamenlijk uitje voor het hele gezin aan te bieden, organiseerde Stichting Spoenk op 1 september j.l., in samenwerking met de Pasmanmanege in Eefde, voor de tweede keer een manegedag. Er was voor iedereen wel wat leuks te doen! Er konden hoefijzers versierd worden, pony’s geborsteld worden, er was een clown, er kon een ritje gemaakt worden in een koets of zelfs een ritje op een warme, wiebelende paardenrug, al dan niet (volledig) ondersteund door één van de ervaren begeleidsters. Bij dit soort dagen wordt er alleen maar gedacht in mogelijkheden!

Voor al deze gezinnen was er herkenning en erkenning. ’n Gedeelde zorg voor een zorgintensief kind, waarvoor je de zorgeloosheid al jaren terug verloren bent. Eén blik naar elkaar was voldoende om elkaar te begrijpen. Er ontstonden mooie gesprekken onder het genot van wat drinken en wat lekkers.  Een aantal brussen kenden elkaar van voorgaande activiteiten georganiseerd door Stichting Spoenk. Ze hebben ontdekt dat ze niet de enige zijn met zo’n bijzondere broer of zus. Bijzondere banden werden gesmeed en soms werden zelfs de handicaps of hulpmiddelen vergeleken: “Wie heeft het grootste wagenpark?” (lees: Rolstoelbus, rolstoel, loophulp, driewieler etc.). Aan het einde van de middag was er voor iedereen een heerlijke pannenkoek.

Het was een waardevolle dag, waarin we als Stichting Spoenk hopen, dat we bijdragen aan heerlijke activiteiten, bijzondere contacten, nieuwe vriendschappen, waarbij je als ouders  en brussen even de zorgeloosheid van weleer kunt opsnuiven, gewoon omdat je als gezin in goede handen bent.

Graag willen we als Stichting Spoenk de Pasmanmanege nogmaals bedanken voor hun hartelijke gastvrijheid, alle moeite, goede zorgen en heerlijke middag tussen de paarden. Het was weer geweldig!

Met dank aan alle paarden, vrijwilligers, clown Patoen, Pasmanmanege, Stichting judo Zutphen en Kanjers voor Kanjers